Checklist voor toegankelijke Word-documenten

Werk je met Word en wil je toegankelijke pdf's op je website? Gebruik dan onderstaande checklist. Je zult zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om een document toegankelijk te maken. Deze checklist is onderdeel van ons e-book Toegankelijke pdf-documenten.

Maak gebruik van sjablonen

Zie verder bij sjablonen.

Gebruik opmaakprofielen

  • Gebruik het titel-opmaakprofiel voor de titel
  • Gebruik kopopmaakprofielen voor alle koppen
  • Maak eigen opmaakprofielen voor specifieke stukken tekst, zoals de samenvatting.

Vermijd quick & dirty opmaak

  • Onderstreep geen tekst, tenzij het een hyperlink is.
  • Wil je een blok tekst in een andere opmaak, maak hier een opmaakprofiel voor aan.
  • Gebruik pagina-einde om naar een nieuwe pagina te gaan (gebruik geen lege regels hiervoor).
  • Gebruik streepjes voor neplijntjes of andere tekens voor vormgeving.

Maak opsommingen op als echte opsommingen

  • Gebruik de opsommingsopties om opsommingen te maken.

Geef betekenisvolle afbeeldingen een alternatieve tekst

  • Geef afbeeldingen een alternatieve tekst. Dat mag ook onder of bij de afbeelding.
  • Voor grafieken: gebruik hiervoor Excel

Gebruik tabellen voor data, niet voor lay-out

  • Gebruik tabellen niet voor opmaak, zoals uitlijnen.
  • Maak de tabel toegankelijk.

Zie verder bij tabellen.

Vormgeving

  • Gebruik een groot lettertype. Dat is handig bij printen en bij lezen op een e-reader.
  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond (contrastratio minimaal 4,5).
  • Zorg voor een regelhoogte van minimaal 125%.
  • Maak geen blokken in hoofdletters of cursief of onderstreept.
  • Zorg ook voor voldoende contrast in afbeeldingen (eveneens contrastratio minimaal 4,5).
  • Gebruik geen tekstafbeeldingen.
  • Gebruik witruimte voor een duidelijke lay-out. Regel dat bij voorkeur via de opmaakprofielen.

En verder

  • Maak kop- en voetteksten zo kort mogelijk. Gebruik wel paginanummers.
  • Gebruik bij lange documenten een aanklikbare inhoudsopgave.
  • Geef een betekenisvolle documenttitel van maximaal 70 tekens.
  • Zorg voor begrijpelijke taal. Zie verder bij taal.

Enkele onderwerpen uitgelegd

Sjablonen

  • Verwerk je huisstijl in de opmaakprofielen. Maar zorg dat de vormgeving toegankelijk is.
  • Specificeer de taal.
  • Gebruik minimale kopteksten en voetteksten. Gebruik wel paginanummers.
  • Plaats een inhoudsopgave bij langere documenten
  • Neem een stukje voorbeeldtekst op in het sjabloon om gebruikers op weg te helpen.
  • Stel gebruik van sjablonen verplicht, mede in het kader van het bewaken van de huisstijl.

Tabellen

  • Gebruik van tabellen voor data
  • Gebruik tabellen voor “data”-presentatie
  • Niet voor opmaak of kolommen te maken
  • Gebruik de tabelfunctie
  • Geen tabellen met de tabfunctie of spatiebalk
  • Hou tabellen eenvoudig
  • Vermijd samengevoegde cellen
  • Zet `herhaal kop' aan
  • Maak tabelkoppen op als tabelkop

Taal

  • Geef elk document een betekenisvolle titel.
  • Geef elk document een betekenisvolle lead, direct na de titel.
  • Hou het kort.
  • Gebruik verzorgde spreektaal. Kies woorden die vaak in onze taal voorkomen.
  • Geef taalwisselingen aan.
  • Gebruik zo min mogelijk afkortingen. Leg eigen afkortingen altijd uit.
  • Gebruik cijfers bij getallen.
  • Gebruik bij voorkeur geen superscript of subscript.

Training Toegankelijke documenten

Wil je meer weten over het toegankelijk maken van Word- en PDF-bestanden? Kom naar onze training toegankelijke documenten.

Terug naar overzicht
Naar boven