B1-taal, sfeerafbeeldingen en andere misverstanden over webcontent

Als het gaat over begrijpelijke webcommunicatie zijn er nogal wat hardnekkige misverstanden, zoals 'teksten op B1-niveau'. In dit artikel bespreek ik ze kort. Ze komen uitgebreid aan de orde in ons Handboek Webcontent: meer focus, minder content'.

Dit artikel is ook verschenen op LinkedIn.

Misverstand 1: 'Schrijven op B1-niveau'

B1 is een van de taalniveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader. Met de niveaus van dit kader kun je het taalniveau van een persoon aangeven, maar niet van een tekst.

Teksten op B1-niveau bestaan dus feitelijk niet. Wat mensen in feite bedoelen is gewoon een goed geschreven tekst, zoals we die al tientallen jaren kennen: opgebouwd met eenvoudige zinnen, woorden die de lezer begrijpt, een goede structuur, enzovoort.

Misverstand 2: '95% van de mensen heeft minimaal B1'

Ook wijdverbreid is het idee dat 95% van de Nederlanders minimaal een taalniveau B1 heeft. Dat percentage klopt niet, het is ongeveer 85%. Dat blijkt uit het uitgebreide wetenschappelijke onderzoek Literacy in the information age (IALS). Dit onderzoek hanteert andere niveaus dan de CEFR-niveaus (zoals A2 en B1). Elle Bohnenn geeft in de publicatie Laaggeletterd in de Lage Landen aan dat het et IALS-niveau 1 vergelijkbaar is met het Europese CEFR-niveau A2 en IALS-niveau 2 met CEFR-niveau B1. In het IALS-onderzoek blijkt dat ongeveer 15% van de Nederlanders teksten van maximaal niveau 1 (CEFR-niveau A2) kan lezen, dus kan de rest (85%) teksten lezen van CEFR-niveau B1 of hoger.

Misverstand 3: 'Sfeerafbeeldingen zijn goed voor je site'

Vooral non-profit's zweren erbij: nog een mooie foto op de website erbij voor de sfeer, zodat mensen een goed gevoel krijgen als ze op onze site komen. Nielsen toont aan in zijn artikel Photos as Web Content dat mensen sfeerafbeeldingen negeren. Sfeerafbeeldingen hebben ook nadelen: gebruikers moeten extra scrollen en de website wordt langzamer. En foto's plaatsen kost de webredactie ook veel tijd. 

Misverstand 4: 'Meer content is beter'

Minder minder is in deze wereld niet altijd beter, maar voor webcontent kun je dat wel zeggen. Nog steeds denken organisaties 'Zet maar op het web, dan kan iedereen erbij.' Maar meer content geeft exponentieel meer problemen. Bezoekers raken verdwaald in complexe menu's en onbruikbare zoekresultaten. En webredacties komen tijd te kort om alles te onderhouden, zodat er minder goede content op de site staat.

Websites die zich zijn gaan richten op toptaken, hebben 80 tot 90% van hun content verwijderd, zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Gerry McGovern. Jouw site begrijpelijk maken start met heel veel weghalen.

Misverstand 5: 'Eenvoudige taal? Niet voor onze doelgroep hoor!'

Teksten eenvoudiger maken roept bij veel mensen het gevoel op dat de tekst kinderachtig wordt. Dat is niet zo. Uit onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat het vereenvoudigen van je teksten iedereen helpt: laaggeletterden én hooggeletterden. Hoogopgeleide mensen lezen een eenvoudige tekst sneller, begrijpen deze beter en zijn er na het lezen meer tevreden over.

Misverstand 6: 'Mijn onderbuik heeft gelijk.'

Het allergrootste misverstand zit in je onderbuik. En dat is misschien het meest frustrerend en confronterend voor ons: onze gevoelens over goede webcontent kloppen vaak niet. We denken dat een bepaalde afbeelding wel fijn is voor onze bezoekers, maar op dat gevoel kunnen we niet vertrouwen. Dat onze intuïtie ons vaak niet de goede kant opwijst, beschrijft Daniel Kahneman overtuigend in het boek 'Thinking, Fast and Slow'.

Beslis op feiten, niet op meningen

Het moderne web is data-driven. Dat betekent dat we uitgaan van feiten. De belangrijkste bron hiervoor is bestaand onderzoek, zoals van de Nielsen Norman Group. De 2e bron zijn je eigen statistieken, zoals webstatistieken, statistieken van je social media en en statistieken uit offline-bronnen. De 3e bron is specifiek onderzoek dat je zelf doet, zoals gebruikersobservatie , A/B-testen of enquêtes via je website.

Minder tekst en minder illustraties maken je website een stuk beter. In onze opleiding Webredacteur leer je waarom dat beter werkt en wat dat betekent voor je werk als webredacteur.

Terug naar overzicht
Naar boven