Masterclass Contentgovernance voor leidinggevenden (3-daagse)

27 september, 11 oktober en 8 november (3 dagen)

In deze 3-daagse masterclass voor leidinggevenden leer je hoe je een volwassen en proactieve beheerorganisatie voor al je content inricht. Je ontdekt waardoor de huidige problemen in contentbeheer zijn ontstaan. Zo kun je je huidige beheermodel verbeteren of een ander beheer- of samenwerkingsmodel succesvol implementeren.

Inschrijven

Aanleidingen

Als je deze vragen herkent, gaat het eigenlijk over contentgovernance:

  • Wie heb ik nodig in een contentteam? Wat is de ideale beheerorganisatie?
  • We hebben een contentstrategie op papier, maar waarom lukt het niet om deze te implementeren?
  • Hoe pakken we dit allemaal aan in een webproject? Is dit een goed moment of juist niet?
  • Wat zijn de taken, rollen en benodigde competenties van de mensen? Wie doet wat?
  • Wie is er verantwoordelijk voor wat er op de website staat, een vakafdeling of het webteam?
  • Hoe borgen we digitale toegankelijkheid? Wie moet eigenlijk pdf’s toegankelijk maken?
  • Hoe zorgen we ervoor dat content overal en op iedere website op elkaar is afgestemd? 
  • Hoe werken we samen met mensen die ‘van alles op de website willen’? Wat doen we als een bestuurder iets eist waar we niet achter staan?

Over contentgovernance

Veel organisaties worstelen met beheer van content over alle kanalen. Content is ongeordend, oud, achterhaald en staat op meerdere plekken. Een nieuw cms levert niet het gewenste resultaat: na korte tijd gaat iedereen weer zijn of haar gang. En er zijn voortdurend discussies over wat er wel of niet gepubliceerd wordt, of iets wel of niet toegankelijk is en wie dat eigenlijk bepaalt. Als manager ben je in discussies in en buiten je team veel tijd kwijt aan gesprekken over standaarden. Je hebt het gevoel geen grip te hebben op de dagelijkse praktijk. Dit is een situatie waarin je amper kunt sturen.

Deze stuurloosheid en soms zelfs chaos zie je in veel grote en bureaucratische organisaties. Governance betekent besturing. Governance maakt duidelijk wie beslist en op grond waarvan. En wie het laatste woord heeft als de stemmen staken. Je hebt hierin verschillende systemen van besturing.

Contentgovernance kun je zien als een samenwerkingsmodel dat met intentie is gemaakt. Een systeem waarin mensen doelmatig en met een doel met elkaar samenwerken met geaccepteerde en gedeelde standaarden op het gebied van content. In je rol als manager ben je bezig met het zorgen voor een context waarin dat kan en faciliteer je mensen om het (nieuwe) werk te doen.

Je zou ook kunnen zeggen: governance brengt strategie tot leven. Contentgovernance stelt jou, je team - en dus de organisatie - in staat om een contentstrategie daadwerkelijk te realiseren. En daarmee de organisatiedoelen te bereiken.

Over de masterclass

Wil je aan de slag met het verbeteren van je online communicatie en dienstverlening, dan moet je als eerste zicht krijgen op de besturing (governance) van processen rond content, passend bij jouw organisatie. En bijsturen op de plekken waar dat nodig is. In de masterclass werk je actief aan je eigen plan.

In de masterclass raak je vertrouwd met de inhoud en terminologie van contentgovernance en strategie. Dit is belangrijk, omdat veel gesprekken vastlopen als begrippen onhelder zijn voor jezelf en de ander. Je krijgt in deze masterclass dus een stevige basis om te adviseren en zelf de gewenste verandering in gang te zetten.

De opleiding is bedoeld voor managers en teamleiders met ervaring in online dienstverlening en/of communicatie. Er is voorafgaand aan de opleiding een intake. Wij doen dat om de inhoud zo goed mogelijk op jouw praktijk af te stemmen. Ook kijken we goed in hoeverre deze opleiding bijdraagt aan de oplossing van het vraagstuk waar jij in je organisatie voor staat. Ter voorbereiding en tussendoor krijg je een paar werkopdrachten. Die zijn zo gemaakt dat je deze op je werk kunt doen.

Je ontdekt waardoor de huidige problemen in contentbeheer zijn ontstaan. Hierdoor weet je wat je in de toekomst moet voorkomen. Met dit inzicht kun je je huidige beheermodel verbeteren of een ander beheer- of samenwerkingsmodel succesvol implementeren. Contentgovernance is de discipline die bij dit werk nodig is.

Ter voorbereiding van de opleidingsdagen werk je aan je eigen opdracht.

Resultaat

  • Je leert wat het verschil is tussen strategie, governance en operatie en waarom mensen in je organisatie het zo moeilijk vinden dat verschil te zien.
  • Je weet wat contentgovernance is en hoe het zich verhoudt tot andere disciplines.
  • Je raakt vertrouwd met de instrumenten die horen bij contentgovernance, zoals stijlgidsen, templates, workflows, een contentstrategie en beschrijving van de taken en rollen.
  • Je kunt je eigen situatie herkennen en weet welke interventies nodig zijn.
  • Je weet welke functies, taken en rollen nodig zijn in je beheerorganisatie en welke niet meer.
  • Je hebt een aanpak geformuleerd voor je eigen organisatie en weet welke stappen je moet zetten.
  • Je ontdekt waarom samenwerking tussen mensen rond content zo ingewikkeld kan zijn.

Voor wie?

  • Je bent professional in een senior rol, zoals manager, (meewerkend) teamleider en stuurt een team aan.
  • Je bent verantwoordelijk voor de organisatie van kwaliteit van informatie en contentstrategie.
  • Je wilt aan de slag met de verbetering, inrichting of uitbreiding van het online team.
  • Je organisatie staat voor een webproject en je voelt aan dat het contentbeheer de verandering (nog) niet aankan. 
  • Je wilt de organisatie van de online communicatie en dienstverlening doelmatiger en effectiever laten verlopen.
  • Je wilt op een constructieve wijze een eind maken aan steeds terugkerende discussies met leidinggevenden en inhoudsdeskundigen over wat er wel of niet online komt. 

Praktisch

Cursusduur

3 dagen, 10.00 - 16.00 uur

Datum/data

  • 27 september, 11 oktober en 8 november

Locatie

Driebergen

Kosten

€ 2.950, exclusief 21% btw (inclusief uitgebreide intake)

Docenten

Literatuur

De trainers verstrekken aanvullende literatuur op basis van leerwensen.

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

 

Reviews

Review plaatsen

Greg, gemeente Amsterdam, 24 juli 2023:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Dit is een hele waardevolle en aanstekelijke training die je vooruit helpt als professional. Wiep en Henk geven je alle advies en informatie over contentgovernance en hoe je daar professioneel mee omgaat. Sinds de training ben ik totaal geïnspireerd en enthousiast ideeën op papier aan het zetten, gesprekken aan het voeren en boeken/artikelen aan het lezen.

Leonie, gemeente Nijmegen, 17 juli 2023:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Erg interessant. Veel geleerd over content governance, wat het is, hoe je het organiseert en in welke fase van (niet) governance je organisatie zit. Soms best confronterend:).

Sandra, gemeente Renkum, 23 november 2022:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Een inspirerende en leerzame training. De training helpt bij bewustwording en geeft helderheid op welke punten je vooruitgang kunt boeken zodat de digitale dienstverlening verbetert. Je leert welke begrippen te gebruiken en toe te passen als het gaat over contentgovernance. Goede sprekers met veel kennis en ervaring.

Jeroen, gemeente Amersfoort, 23 november 2022:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Hele nuttige training. Ik werk al heel lang in de online communicatie en had al veel nagedacht over wat er vaak niet goed gaat. Zonder dat ik precies wist wat we daaraan structureel kunnen doen. Deze training brengt daarin verandering.

Christine, gemeente Middelburg, 16 februari 2018:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Wij kregen een incompany-versie van de training. De training kon, zelfs nog ter plekke, worden aangepast aan specifieke vragen die bij ons in de organisatie leven. Die flexibiliteit was voor ons enorm behulpzaam en getuigt volgens mij ook van een grote professionaliteit. Ze weten er gewoon heel veel van!

Isabel van Laarhoven, NS, 6 september 2017:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Als je veel te maken hebt met stakeholders en je invloedssfeer in het online domein op een natuurlijke manier wilt vergroten, dan zal deze training je veel handvatten bieden. Zeer kundige opleiders. Deel over toptaken ook erg nuttig, om focus aan te brengen in wat je aan het doen bent.

Bianca, Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen, 15 februari 2017:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

De 3 docenten hebben veel vakkennis en praten vanuit eigen (praktijk)ervaring. Ook worden er praktische tips gegeven hoe een toptaken onderzoek uit te voeren. Vooral dag 2 heeft ons als team veel inzichten gegeven voor het maken van een online strategie. Er was de mogelijkheid om voor dag 2 vragen/probleemstellingen in te sturen. Erg leerzaam!

Rogier, gemeente Ommen-Hardenberg, 15 april 2016:

5 van 5 sterren 5 van 5 sterren

Een zeer informatieve en vooral inspirerende training met sprekers die weten waar ze het over hebben. Ideaal ter ondersteuning bij het opstellen van een goede online strategie om binnen je organisatie met je digitale dienstverlening serieuze vooruitgang te kunnen boeken.

Peter, Gemeente Eemsmond, 24 februari 2014:

4 van 5 sterren 4 van 5 sterren

Slechts 2 dagen training van 3 echte professionals hebben veel nieuwe inzichten en tools opgeleverd die ik meteen kon toepassen binnen mijn eigen online omgeving. En ook nog genoeg gelegenheid om kennis en ervaringen met de andere cursisten te delen. Een erg leuke en leerzame training met een heel hoog rendement.

Terug naar overzicht
Naar boven